Interview met Wim Koks over geothermie

9 juni 2016

Interview met Wim Koks over geothermie

De gemeenteraad van Groningen heeft gisteren besloten om een project voor Geothermie in het noordwesten van de stad uit te voeren. SP-raadslid Wim Koks legt uit wat dit inhoudt en waar de SP het verschil maakt.

Wim, wat is Geothermie eigenlijk?

Geothermie is aardwarmte. We maken gebruik van heet water dat 3km diep onder de grond onder hoge druk verzameld is. Dit gaan we aanboren en de warmte benutten om huizen en o.a. scholen te verwarmen.

Waarom gaan we deze Aardwarmte gebruiken?

Fossiele brandstoffen als kolen, olie en gas raken op. Dus ze worden duurder en ze zorgen voor het broeikaseffect. Dit draagt bij aan klimaatverandering: stijgende zeespiegels en extremer weer.

Bij aardwarmte gebeurt dit niet. De gemeente gaat zelf over de energieprijzen en er vindt geen uitstoot van o.a. CO2 plaats. Dit sluit aan bij het doel van de gemeente om als Groningen in 2035 geen uitstoot van broeikasgassen meer te hebben.

Wat kost ons dit?

Het hele aardwarmte project kost 57 miljoen euro. Het Rijk en de Provincie betalen mee. Het kost Gemeente Groningen 7 miljoen. Dit geld verdienen we terug in 30 jaar door voor 10.000 woningen aan warmte te leveren.

Wat kan er misgaan?

De bron die we boren werkt niet door te weinig druk. Dit is een beperkt financieel risico. In dat geval bouwen we een biomassacentrale waar bv. houtsnippers worden verbrand. Dat is minder duurzaam, maar een goede tweede keuze.

Er is een heel klein risico op aardbevingen. Dit is onafhankelijk van de NAM en de gemeente onderzocht. We kunnen bij het oppompen bijhouden of de kans op bevingen toeneemt en vervolgens op tijd stoppen.

Waar heeft de SP het verschil gemaakt?

Wij hebben de zeggenschap van huurders stevig verankerd. Warmtestad wordt een nutsbedrijf. Dus de gemeente beslist en bepaalt de tarieven. Huurders kunnen hier over meepraten. De eerste vier jaar wordt de energieprijs maximaal de huidige gasprijs. Daarnaast hoeven huurders geen vaste lasten voor gaslevering te betalen.

Wat levert het Groningen op?

In het noordwesten van de stad is er betaalbare energie voor handen en we zijn niet afhankelijk van anderen. Verder draagt de aardwarmte met zonne- en windenergie bij aan een duurzaam gebruik van grondstoffen. Dat is waar de hele wereld op den duur mee bezig moet.

Hoe verloopt het aardwarmteproject de komende jaren?

In het najaar boren we de eerste put. Dan weten we precies hoe de bron werkt. Vervolgens leggen we in 2017 buizen in woningen en scholen aan. In de eerste helft van 2018 kunnen de eerste 3500 aansluitingen warmte ontvangen. In de tweede fase worden dat er uiteindelijk 10.000,