Huurders Selwerd bieden zwartboek aan bij De Huismeesters

8 mei 2017

Huurders Selwerd bieden zwartboek aan bij De Huismeesters

Tientallen huurders boden dinsdag 2 mei een zwartboek aan bij corporatie de Huismeesters. De bewoners hebben problemen met vocht, tocht, schimmel, kou en hoge huren. Een afvaardiging van de huurders ging vervolgens met de directie van de corporatie in gesprek en legde een viertal eisen op tafel. De huurders eisen lagere huren, betere isolatie, goede ventilatiemogelijkheden en meer zeggenschap van huurders.

Foto: SP Groningen
De SP-afdeling Groningen ging eerder de wijk in en signaleerde de problemen bij de huurders. De SP organiseerde een huurdersavond in wijkcentrum de Berk. Hier bleek dat huurders zich niet serieus genomen voelen door de corporatie. Sindsdien ondersteunt de SP de huurders bij hun acties.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

"Wij zien steeds meer achterstallig onderhoud, te weinig sociale huurwoningen en te hoge huren.

Hierdoor zitten steeds meer huurders in Groningen in de knel."

Bij het aanbieden van het zwartboek gaf De Huismeesters aan de klachten serieus te nemen. De corporatie gaat werken aan een stappenplan voor de woningen in Selwerd. Waarin zij een oplossing voor de hoge huurprijs, isolatie, ventilatie en schimmel verwijderen willen opnemen. Binnen drie weken wordt een vervolgafspraak gemaakt om met de huurders dit stappenplan door te nemen.

Uit steeds meer wijken komen signalen. Huurders uit Selwerd, Paddepoel, Oosterparkwijk, De Wijert en Kostverloren trekken bij de SP aan de bel en vragen om hulp. De komende tijd gaat de SP in Groningen hier mee aan de slag.