h

Bewoners Zuilen boos over te hoge woonlasten

24 juli 2017

Bewoners Zuilen boos over te hoge woonlasten

Foto: SP Groningen

De SP-afdeling Groningen organiseerde afgelopen vrijdag een bewonersbijeenkomst in Cortinghborg. Huurders van het witte wooncomplex aan Zuilen en Oostzaan vroegen de SP om hulp omdat zij met torenhoge woonlasten zitten. Lees hieronder een verslag van de drukbezochte bewonersbijeenkomst door actief SP’er Lucy Wobma:

Het zou een nieuw, duurzaam concept zijn: wonen in aan Zuilen, het opvallende witte wooncomplex langs de ringweg aan de kop van de Bedumerweg. De hoge huren, gemiddeld € 720,- voor sociale woningbouw, zouden gecompenseerd worden met lage energiekosten afkomstig uit zonnepanelen. De helft van deze belofte bleek inderdaad waar: de huren zijn hoog. Maar de beloofde lage energiekosten vallen in de praktijk zo hoog uit dat er ieder jaar een stevige bijbetaling op het toch al hoge maandbedrag betaald moet worden. Daarbij komt dat bij het unieke energiesysteem zoveel verschillende bedrijven betrokken zijn, dat niemand meer weet wie er nou verantwoordelijk is voor wat; de huurders niet, maar de bedrijven en woningcorporatie De Huismeesters zelf ook niet. Voor de bewoners leidt dat tot vervelende situaties als er een probleeem is, en die zijn er nogal eens. Een aantal huurders heeft hierover dan ook gezamenlijk aan de bel getrokken bij de SP. Hieruit volgde op vrijdagavond 21 juli een bijeenkomst op locatie.

Zo'n dertig huurders verzamelden zich rond de partytent die de SP had opgezet naast het wooncomplex. Het verhaal wordt al snel duidelijk: de woningen op zich zijn prima, alleen de huren en de energierekening zijn veel te hoog. Een klein onderzoekje als achtergrond levert een vantevoren nog optimistische tekst op de website van De Architect op. Hierin klinkt het probleem-in-wording al door: Het woongebouw Cortinghborg (De Zuilen) is ontwikkeld in een design- en buildstructuur. Door opdrachtgever, architect, installatie adviseur en aannemer werd duurzaamheid vanaf het begin af aan integraal geïntegreerd in het ontwerp. Door de opdrachtgever werd er zelfs een energiebedrijf opgericht ten behoeve van het gebouw en zijn huurders.

In gewoon Nederlands: te veel betrokkenen, een niet-beproefd systeem, ronkende toekomstvisies. In de praktijk werkt die dan ook niet goed uit. 'Je wordt vantevoren niet duidelijk ingelicht, zodat je niet een weloverwogen keuze kunt maken' is veelgehoord. 'Je hebt de woning toegewezen gekregen en je huur en alles al opgezegd, en dan zie je pas dat je ook nog eens 'Vast Recht' moet betalen, een bijdrage aan het energiesysteem dat wel € 800, - per jaar extra kost.

Het zogenoemde Vast Recht van het energiesysteem is een echt pijnpunt omdat de hele opzet ervan niet goed voelt: in de zomer moet je betalen voor het koelen van je woning, terwijl de afgevoerde warmte dan wordt opgeslagen en in de wintermaanden weer terugverkocht wordt. De huurders betalen dus eigenlijk twee keer. De opzet, een systeem van duurzame energie, is inmiddels in de ogen van de huurders eerder een mooi verhaal voor de media dan een goed werkend en betaalbaar systeem voor de mensen die er afhankelijk van zijn. 'Een onoverzichtelijk systeem dat niet eens echt zuinig is, het werkt gewoon niet, en in plaats van dat onder ogen te zien laat de woningcorporatie ons voor de kosten opdraaien.' Ook worden de huurders steevast individueel aangewezen als veroorzaker van een probleem: de meubels staan niet goed, het vloerkleed moet weg, je moet een andere vloer hebben, je verbruikt te veel energie, je verbruikt te weinig energie: alles wordt aangewezen als oorzaak voor het niet goed werkende systeem, behalve het systeem zelf.

Twee eisen naar De Huismeesters zijn dan ook een beter overzicht van verantwoordelijken en lagere energielasten. Huurders meldden zich spontaan aan om langs alle andere buren te gaan om hun ervaringen en klachten omtrent het energiesysteem te verzamelen. Over twee weken is er een nieuwe bijeenkomst om de resultaten en verdere actie te bespreken.

U bent hier