Huurders De Huismeesters Selwerd willen volledige renovatie

25 oktober 2017

Huurders De Huismeesters Selwerd willen volledige renovatie

Foto: SP

Huurders uit Selwerd zijn ontevreden over de manier van werken van corporatie De Huismeesters. Op een bijeenkomst georganiseerd door de SP lieten huurders weten dat corporatie De Huismeesters te weinig onderhoud pleegt en dat volledige renovatie van de woningen noodzakelijk is.

In mei boden de huurders al een zwartboek aan met klachten over vocht, tocht, schimmel en kou. Daarnaast werden er huurprijzen van boven de 700 euro betaald. Na overleg met de corporatie zijn de hoogste huren verlaagd tot 650 euro per maand. Een eerste overwinning van de huurders. De Huismeesters heeft in de zomer plannen gemaakt om de klachten van de huurders op te lossen.

Tijdens gesprekken in september tussen huurders en de corporatie bleek dat De Huismeesters alleen iets aan de ventilatie van de huizen willen gaan doen. De corporatie gaf aan voor de komende 5 jaar geen verdere plannen voor de woningen te hebben. Volgens de huurders en de SP is dit ontoelaatbaar.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Selwerd is toe aan een flinke wijkvernieuwing. Alle andere corporaties zijn hiermee aan de slag gegaan. De Huismeesters doet niets terwijl zij deze woningen ook volledig moeten renoveren.”

Tijdens de bijeenkomst gaven huurders aan last te hebben van de kou nu het weer winter wordt. “Doordat de woningen slecht geïsoleerd zijn, stoken we voor de buitenlucht en zijn de slaapkamers van mijn kinderen vochtig en koud”, aldus één van de huurders.

Door de schimmel in de woningen zijn kinderen vaak ziek, verkouden of snotterig. De huurders en de SP hebben samen een actieplan gemaakt om De Huismeester en de wethouder aan te sporen om tot actie over te gaan.