Rolstoelbewoners wooncomplex De Stadswerf in actie tegen hitte in huis

6 juni 2018

Rolstoelbewoners wooncomplex De Stadswerf in actie tegen hitte in huis

Foto: SP

Rolstoelbewoners van het wooncomplex De Stadswerf zijn in actie gekomen tegen de hitte in hun huis. Het wooncomplex is in 2011 gebouwd en een deel van de woningen is speciaal gebouwd voor mensen met een handicap. Hiervoor zijn de woningen rolstoelvriendelijk en –toegankelijk gemaakt. Door de vele grote ramen wordt het in de woningen wel 30 a 32 graden. Bij het melden van de klachten krijgen bewoners van corporatie Nijestee te horen dat ze niets kunnen doen en geeft de architect aan dat er geen zonnewering aan de buitenzijde mag worden geplaatst.

De gemeenteraadsfracties van de SP en 100% Groningen roepen door middel van schriftelijke vragen de wethouder op dit probleem op te lossen.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Dit probleem moet nu opgelost worden. Voor mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel zijn temperaturen van 30 a 32 graden ondoenlijk. Er moet zo snel mogelijk zonnewering of betere binnenklimaatregulering voor deze woningen komen”.

Ook de werknemers die de ondersteuning, begeleiding en verpleging verzorgen hebben veel last van de hoge temperaturen. De hitte zorgt voor extra verzorging in verband met doorligplekken en minder snelle genezing.

Dijk:

“Of het nou betekent dat de corporatie de portemonnee moet trekken of het ontwerp van de architect wordt aangepast. Linksom of rechtsom moet er snel een oplossing komen. De zomer is nog niet eens begonnen en de temperaturen zijn nu al erg hoog.”

Inmiddels heeft Nijestee via RTV Noord laten weten dat zij excuses hebben aangeboden aan een bewoner die een melding heeft gemaakt en tevens aangegeven dat zij contact op zullen nemen met andere bewoners die aangeven klachten te hebben.  (Fragment is hieronder te vinden)