Jimmy Dijk op SP campagne-avond in Vinkhuizen: “Alleen met een grote SP verandert er echt wat”

27 oktober 2018

Foto: SP

Tijdens een drukbezochte SP campagne-avond in ‘t Vinkhuys opende de lijsttrekker van de SP, Jimmy Dijk, in zijn afsluitende toespraak de aanval op de zittende coalitiepartijen.

SP-lijsttrekker Jimmy Dijk:

“In Groningen leeft 1 op de 7 huishoudens in armoede en groeit 1 op de 5 kinderen in armoede op. De zittende coalitiepartijen spreken niet eens meer over armoedebestrijding, maar over armoedeverlichting. Tegelijkertijd kiezen die partijen wel voor een nieuwe poptempel van 180 miljoen euro, het verbouwen van de binnenstad voor 62 miljoen euro en het verbouwen van het Stadhuis voor 16 miljoen euro. Dat zijn de keuzes van de coalitiepolitici van onder andere D66 en GroenLinks. In die stad is het de hoogste tijd dat er andere keuzes worden genomen. Alleen een grote SP kan dat afdwingen.”

Zo’n tachtig buurtbewoners en SP-leden bezochten de bijeenkomst waar onder andere met actieve buurtbewoners werd gesproken over de acties voor goede en gezonde woningen. Daarnaast kregen fietsenmakers Peter en Martin uit Paddepoel, die hun strijd tegen de verplichte koopzondagen wonnen, uit handen van SP-raadslid Mechteld van Duin bloemen en felicitaties. De avond werd verder voorzien van gezelligheid met een politieke pubquiz en live-muziek.

Foto: Harry Koning

Dijk riep bovendien de aanwezigen op samen aan de slag te gaan voor échte verandering: “Als wij betaalbare woningen, fatsoenlijke inkomens en de beste zorg willen dan is er geen tijd voor cynisme. Dan moeten de handen uit de mouwen en moeten we samen aan de slag. Samen met de inzet van je buurtgenoten, vrienden, familie en collega’s laten we de stem van alle Groningers horen die echte verandering willen.”

Na afloop werden de actiepakketten met campagne-materiaal grif afgenomen.

De avond in ‘t Vinkhuys was de tweede avond in een campagne-tour die de SP door verschillende wijken organiseert. Na een aftrap in Selwerd, waar ook zo’n 80 aanwezigen waren, volgt er op 9 november nog een avond in de Plutozaal in Paddepoel. In Paddepoel zal ook Lilian Marijnissen, SP-fractievoorzitter in de Tweede Kamer, met de zaal in gesprek gaan.