SP: “Belast het kapitaal, niet de huurders en Jan Modaal”

14 maart 2019

SP: “Belast het kapitaal, niet de huurders en Jan Modaal”

Het nieuwe stadsbestuur van GroenLinks, PvdA, D66 en ChristenUnie wil de Ontroerend Zaak Belasting (OZB) voor huiseigenaren met 10 procent verhogen. Volgens de SP treft dit vooral werkende mensen met woning en zal deze OZB-verhoging doorbelast worden aan huurders. Wat SP-raadslid Bob de Greef betreft vraagt het stadsbestuur ook een eerlijke bijdrage van bedrijven.

De winsten van bedrijven zijn de afgelopen jaren gestegen, terwijl de lonen zijn achtergebleven.

SP-raadslid Bob de Greef:

“Om tekorten in de zorg bij te passen en te investeren in dorpen en wijken, is een OZB-verhoging te verantwoorden. Maar waarom kiezen GL, PvdA, D66 en ChristenUnie voor het belasten van huurders en Jan Modaal, maar niet voor een OZB-verhoging voor bedrijven en kapitaal?”

Het liefste zou de SP vooral multinationals als McDonalds, H&M en Albert Heijn belasten. Helaas mag de gemeente van het kabinet geen onderscheid maken tussen grote en kleine bedrijven.

“Al jaren is de totale hoogte van belasting voor werknemers procentueel vele malen hoger dan voor bedrijven. Verder weet de SP ook dat het midden- en kleinbedrijf (MKB) niet op een OZB-verhoging zit te wachten. Daarom hebben wij voorgesteld de lasten eerlijker te verdelen. De rekening alleen bij huiseigenaren en huurders leggen, is wat de SP betreft onrechtvaardig.”, aldus De Greef.

Reageren? Mail naar groningen@sp.nl of vul het onderstaande formulier in.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.