h

SP: "Noordelijk Belastingkantoor is het lek nog niet boven."

5 november 2019

SP: "Noordelijk Belastingkantoor is het lek nog niet boven."

Sinds 1 januari 2018 moet het Noordelijk Belastingkantoor de belastingen van gemeente Groningen innen. Ook doen zij voor de drie noordelijke waterschappen. Wethouders en bestuurders denken namelijk dat een kantoor los van de gemeente goedkoper en beter kan werken.

Vanaf het begin stapelden de problemen zich op: de post wordt niet goed verwerkt. Er gaat van alles mis bij kwijtscheldingen en aanmaningen én de telefooncentrale is onbereikbaar. Daarbij wisten mensen van de ene tak niet wat de andere tak deed en waren de computersystemen die door de gemeente zijn geregeld erg traag.

Een flinke verslechtering dus en het Noordelijk Belastingkantoor was meer met zichzelf bezig dan met haar taak: het zorgvuldig innen van belasting.

SP-raadslid Bob de Greef:

"Denken dat iets werkt, is geen garantie is dat het ook echt zo is. Daarbij wordt vergeten dat belastingen innen een overheidstaak is en géén bedrijfsmodel. Daarbij willen mensen hun eerlijke deel betalen en dat de berekening en betaling snel en correct verloopt. Zo gaat het niet bij het Noordelijk Belastingkantoor." 

Voormalig directeur van het Noordelijk Belastingkantoor vertrok in mei dit jaar naar de Eerste Kamer om senator te worden. Een rol die over het algemeen als parttime-baan wordt gezien. Zij kreeg voor haar werk bij het Noorderlijk Belastingkantoor drie maanden vakantie en een flinke som geld mee. En dit terwijl er zoveel problemen waren. 

Tot overmaat van ramp besloot de Gemeente Groningen dat de ICT van de gemeente óók door een bedrijf moest worden gedaan. Gevolg: nog meer onzekerheid en hogere kosten. Het einde is nog niet in zicht: zowel de ICT van de gemeente als het Noordelijk Belastingkantoor kosten flink meer dan vóór 2018. 

"Het ergste van dit hele verhaal is dat de overheid in plaats van naast haar inwoners, er tegenover komt te staan. Hierdoor dreigt het vertrouwen in goede inning en besteding van belastingen op losse schroeven komen te staan.", aldus De Greef. 

SP-raadslid Bob de Greef sprak met Jarno Hoogeboom over zijn ervaring met het Noordelijk Belastingkantoor en de manier waarop het kantoor omgaat met het aanvragen en toewijzen van kwijtschelding. 

Jarno vindt dat de menselijke maat bij het Noordelijk Belastingkantoor ver te zoeken is? Wat vind jij? Mail SP-raadslid Bob de Greef met jouw ervaringen: bob.degreef@raadgroningen.nl

U bent hier