Huurderscomité Oosterhoogebrug/Ulgersmaborg presenteren uitkomst huurdersenquête

13 maart 2020

Foto: SP

Het huurderscomité Oosterhoogebrug/Ulgersmaborg heeft afgelopen weken onder alle huurders een enquête verspreid. Huurders werden gevraagd naar de sfeer in de wijk, de huurprijs en het onderhoud van de woningen. Het huurderscomité heeft al lange tijd klachten over het onderhoud van corporatie Wierden & Borgen. De enquête is ingevuld door 118 huurders.

Huurders geven de sfeer in de buurten een dikke voldoende, maar hebben klachten over vocht, tocht, kou, gebrekkige isolatie en hoge energierekeningen. Hier krijgt Wierden & Borgen dan ook een onvoldoende voor. Vrijdag bieden de huurders en de SP een zwartboek met de enquête, klacht en eisen bij Wierden & Borgen aan.

Woordvoerder Catharina Sala van het huurderscomité: “Huurders zijn trots op hun buurt en wonen met plezier in de Oosterhoogebrug en Ulgersmaborg. Daarom is het extra kwalijk dat de woningen slecht onderhouden worden.”

Het huurderscomité heeft veel gesprekken gevoerd met de huurders in de buurt. “Huurders eisen een grote renovatie met betere isolatie van vloeren, muren en daken, het aanbrengen van isolerende ramen, kozijnen en deuren, het aanpakken van vocht en tocht problemen, maatregelen om energieverbruik te verminderen en het verduurzamen van de woningen. Want maandelijks huur overmaken zonder hiervoor een prettig woningen terug te krijgen, is niet te verantwoorden.” Aldus Catharina Sala.

Het huurderscomité wordt ondersteund door de SP.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“De huurders vragen al jaren om aandacht, onderhoud en verduurzaming door Wierden & Borgen. We hebben de problemen ook bij de wethouder aangekaart, maar er lijkt vooralsnog geen verandering te komen. Heel goed dat de huurders volhardend zijn. Zij kunnen in raad en daad op de blijvende steun van de SP rekenen.”

Vandaag presenteerde het huurderscomité de resultaten van de enquête met een aantal concrete eisen aan corporatie Wierden & Borgen overhandigen. Het comité en de SP eisen dat Wierden & Borgen binnen twee weken met een duidelijk renovatieplan van de woningen in de Oosterhoogebrug en Ulgersmaborg komen.