SP dient met meerdere oppositiepartijen initiatiefvoorstel voor referendum in

1 maart 2020

SP dient met meerdere oppositiepartijen initiatiefvoorstel voor referendum in

De SP heeft samen met oppositiepartijen Student & Stad, Stadspartij voor Stad en Ommeland, Partij voor de Vrijheid en 100% Groningen een initiatiefvoorstel voor een nieuwe referendumverordening ingediend.

Dat doen de partijen nadat eerder een meerderheid in het presidium, het dagelijks bestuur van de gemeenteraad, besloot om niet met spoed een nieuwe referendumverordening te maken. De SP en de oppositiepartijen willen met dit voorstel het referendum alsnog bespreekbaar bij de gemeenteraad in april.

Initiatiefnemer en SP-raadslid Daan Brandenbarg stelt dat dankzij de snelle samenwerking van deze partijen inwoners van de stad straks mogelijk weer een referendum kunnen afdwingen. Brandenbarg:

“Een referendum betrekt meer groepen inwoners bij de besluitvorming en creëert draagvlak voor politieke beslissingen. Het zorgt voor meer vertrouwen in de democratie. Wij vinden daarom dat dit instrument snel weer beschikbaar moet zijn voor alle inwoners van onze gemeente. We gaan er vanuit dat een meerderheid van de raad dit ook vindt.”

Coalitiepartijen GroenLinks, PvdA, D66 en ChristenUnie houden een snelle nieuwe verordening nu nog tegen. Volgens SP-raadslid Daan Brandenbarg doen ze dat om een referendum over Dìftar te dwarsbomen.”