“Overheid moet nu uitzendkrachten en nulurencontracters inkomensgarantie bieden”

26 maart 2020

Foto: Flickr

De SP wil dat overheden ingrijpen om verlies van werk en inkomen van uitzendkrachten en nulurencontracters te voorkomen. Eenderde van alle werknemers in Nederland is flexwerker. En hoewel ook dit leidt tot fors inkomensverlies, is er voor ZZP’ers nu de mogelijkheid om bijstand aan te vragen.

Maar voor de vele uitzendkrachten en nulurencontracters zijn nog helemaal geen regelingen. De SP krijgt dan ook veel berichten binnen van werkers die van de ene op de andere dag zonder werk en inkomen thuiszitten. De SP wil dat het kabinet en de gemeente Groningen ingrijpen.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“De regeling voor ZZP’ers wordt door de gemeente uitgevoerd, voorgeschoten en uiteindelijk door het rijk terugbetaald. Dat is goed. Dit zou de gemeente ook voor alle uitzendkrachten en nulurencontracters moeten doen.”

De gemeente Groningen schort ook de lokale belastingen van ondernemers op. Dijk: “Goed dat de gemeente ondernemers tegemoet komt die last hebben van de maatregelen rond de bestrijding van het coronavirus, maar het is te eenzijdig. Dit moet ook gebeuren voor werkers die hun werk en inkomen verliezen. Het eerste wel doen en het tweede nalaten is de verkeerde politieke keuze.”

Vooral werkers uit de horeca, productie en retail melden hun problemen bij de SP. Dijk: “De mensen hebben grote zorgen. Perspectief op werk of verbetering van het inkomen verwachten ze niet, maar ze moeten wel hun huur en andere vaste lasten betalen. Juist nu moeten zij kunnen rekenen op een overheid die hen steunt.”

De SP roept werkers met problemen als gevolg van de maatregelen rond de bestrijding van het coronavirus op om zich te melden. Door de problemen van mensen te verzamelen en in kaart te brengen, wil de SP ervoor zorgen dat er meer en betere regelingen komen voor werkers die hun werk en inkomen verliezen.

Heb jij problemen met je werk of inkomen door de crisis?
☎ Bel dan SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk op 06-13935222.