Rosita van Gijlswijk

(050) 311 23 62

Rosita van Gijlswijk werd op 11 februari 1974 in het Zuid-Hollandse Noordwijkerhout geboren. Op 11-jarige leeftijd verhuisde zij naar Groningen, waar ze nog altijd woont.

Na het doorlopen van de Middenschool en de MEAO (economisch juridische richting) volgde Van Gijlswijk de HBO-opleiding voor Sociaal-Juridische Dienstverlening. In het kader hiervan deed zij voor de Tweede-Kamerfractie van de SP een onderzoek naar inkomensafhankelijke boetes en schreef daarover het rapport 'Geldboetes in balans'.

Na haar studie is Van Gijlswijk gaan werken bij de FNV-bond AbvaKabo, als individuele belangenbehartiger in de zorg.

In juli 1999 werd zij lid van de Groningse gemeenteraad, waar ze eind 2006 afscheid nam om de SP in de Tweede Kamer te vertegenwoordigen. In februari 2001 is zij gaan werken voor het scholingsteam van de SP.
Momenteel is zij penningmeester van de SP. Sinds eind 2008 is Van Gijlswijk weer raadslid, na het vertrek van Jasper Schaaf.