Zorgbeleid wethouder Visscher oogst applaus

17 december 2010

Zorgbeleid wethouder Visscher oogst applaus

Veel lof was er de afgelopen weken te horen over de manier waarop SP-wethouder Jannie Visscher vorm geeft aan gemeentelijk het zorgbeleid. Ondanks de bezuinigingen van Rijk en gemeente wordt, zoals het WMO-platform concludeerde, in Groningen een aantal belangrijke zaken veilig gesteld.

De komende jaren komen er twee Steun- en Informatiepunten (STIP) bij: in de Korrewegwijk/De Hoogte en in Beijum, waardoor stadjers op 12 plaatsen terechtkunnen voor laagdrempelige hulp rond wonen en zorg. Verder komt er extra geld voor de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers, wordt de dagbesteding voor beginnend dementerenden overeind gehouden en kan multifunctioneel centrum De Wijert verbouwen. Ook kunnen de buurtconciërges en buurtbemiddelaars in 2011 aan de slag blijven en is het voortbestaan van het Meldpunt Overlast en Zorg voor vier jaar gegarandeerd.

'Complimenten voor de wethouder', 'chapeau', 'het college verdient lof' en 'prima voorstellen', waren reacties van gemeenteraadsleden en vertegenwoordigers van organisaties. Jannie Visscher nam ze dankbaar in ontvangst. 'Groningen als sociale stad overeind houden is een van de grootste opgaven van het gemeentebestuur voor de komende tijd', lichtte ze haar voorstellen toe. 'Het is financieel onmogelijk alle rijksbezuinigingen te compenseren. De opgave is alle middelen en mogelijkheden optimaal te benutten. Ik denk dat we daar goed in geslaagd zijn, en ik ben blij met de steun voor de voorstellen.'

Dossier Zorg