Kamerverhuur: Gemeenteraad laat stad in de steek

18 februari 2011

Kamerverhuur: Gemeenteraad laat stad in de steek

De gemeenteraad heeft woensdag besloten de 15-procent norm te handhaven. Ook in de toekomst mogen straten uit maximaal 15 procent studentenpanden bestaan. Het voorstel van de SP om de norm af te bouwen, zodat er over vijf jaar helemaal geen vergunningen voor particuliere kamerverhuurpanden kunnen worden afgegeven kreeg geen enkele steun.

Volgens de SP moet er in de stad ruimte zijn voor verschillende levensstijlen en dat heeft tot gevolg dat er ook botsingen plaatsvinden tussen die levensstijlen. Dat is in de ogen van de SP onvermijdelijk. Fractievoorzitter Eelco Eikenaar: “Waar het om gaat, is dat het gemeentelijk beleid erop gericht is die botsingen zoveel mogelijk in heftigheid te beperken. Een terughoudend beleid als het gaat om kamerverhuurbedrijven in woonwijken moet daar nadrukkelijk een onderdeel van zijn.”

Volgens Eikenaar was dit dé kans om de balans in de wijken te herstellen: “Grootschalig goede en betaalbare woningen voor jongeren bouwen en tegelijkertijd de 15-procent norm afbouwen is de manier om de wijken weer rust te geven. Die kans heeft de gemeenteraad laten lopen.”

Eikenaar is vooral teleurgesteld in de Stadspartij en het CDA: “Ik had op zijn minst steun van die partijen verwacht. Beide partijen stemden tegen een door de SP ingediende motie. Het CDA was vroeger een trouwe bondgenoot als het ging om het herstellen van de balans in de wijken, nu varen ze een heel andere koers. Dat is jammer.” Volgens Eikenaar blijft het bij de Stadspartij enkel maar bij mooie woorden voor de bühne: “Wanneer we echt iets kunnen betekenen voor wijken geeft de Stadspartij niet thuis, ze willen alles laten zoals het nu is. De Stadspartij laat de stad in de steek.”

Lichtpunt is dat er nu grootschalig jongerenhuisvesting door corporaties gaat worden gebouwd. Eikenaar: “Dat is ook wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden zagen weinig partijen het zitten om corporaties voor studenten te laten bouwen. Nu is iedere partij ervan overtuigd dat we het zonder de corporaties niet redden. Wellicht dat dit de druk op de wijken in de toekomst enigszins verlicht.”

SP: ‘binnen vijf jaar geen nieuwe particuliere kamerverhuurpanden erbij’
Dossier kamerverhuur
Dossier van Eelco Eikenaar