Stadsbestuur erkent groeiende tweedeling niet

28 juni 2014

Stadsbestuur erkent groeiende tweedeling niet

Tijdens het voorjaarsdebat in de gemeenteraad van afgelopen woensdag constateerde de SP-fractie dat het grootste probleem in onze samenleving de groeiende tweedeling is. Ook is de stad is er sprake van tweedeling, op het gebied van inkomen, gezondheid, perspectieven voor de toekomst. Volgens de SP heeft dit college niet het lef dit hardnekkige probleem bij de naam te noemen.

De tweedeling wordt alsmaar groter. Uit de stadsmonitor blijkt dat er een grove tweedeling in de stad is ontstaan tussen de noordelijke en zuidelijke wijken van de stad. In de noordelijke wijken is er sprake van een oververtegenwoordiging van bijstandsgerechtigden, werklozen, en zorgbehoevenden en mensen die op of onder het sociale minimumniveau leven.

Ook binnen het college bestaat er een tweedeling. Met aan de rechterzijde de zogenaamd bruisende, eigen verantwoordelijkheidsdenkers van D66 en VVD, en aan de andere kant de PvdA en GroenLinks die nog enigszins in de maakbare samenleving en het verheffingsideaal durven te geloven. Door op 17 punten 'in overleg of gesprek te gaan' en 39 keer 'in samenspraak de dialoog aan te gaan', worden er geen knopen doorgehakt. En wordt niet de solidariteit georganiseerd die volgens de SP nodig is om de tweedeling tegen te gaan.

“Dit college maakt geen enkele concrete verbinding tussen haar eigen twee gezichten. Deze tweedeling in denken is niet alleen een probleem voor het college zelf, maar bovenal een probleem voor de stad, omdat hierdoor de rechtse, eigen verantwoordelijkheidsdenkers van D66 en de VVD steeds aan het langste eind trekken.” aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk.

Zo vangt dit college de Rijksbezuinigingen op de thuiszorg nauwelijks op, waardoor zorgbehoevenden niet de zorg zullen krijgen die zij nodig hebben en vele thuiszorgmedewerkers hun baan dreigen te verliezen. Tegelijkertijd investeert dit college wel 2,5 miljoen euro per jaar aan een economisch programma waarvan het nog onzeker is hoeveel banen dit oplevert.

Daarnaast blijft de toekomst onzeker van de wijkbudgetten die er de afgelopen jaren voor zorgden dat de leefbaarheid en sociale samenhang in deze wijken verbeterden. En als klap op de vuurpijl stelt dit college niet meer geld beschikbaar voor de bestrijding van (kinder)armoede, maar bezuinigt zij hier vanaf 2015 800.000 euro op.