SP eist naleving afspraken met buurt over Noorderkerk

13 mei 2015

SP eist naleving afspraken met buurt over Noorderkerk

De fracties van de SP en de Stadspartij willen duidelijkheid over de plannen voor jongerenhuisvesting in de Noorderkerk. Het college heeft beloofd dat er rekening zou worden gehouden met de wensen van de omwonenden. De beide partijen horen nu echter van de buurt dat dat niet gebeurt.

SP-raadslid Mechteld van Duin:

“Het is kwalijk dat we nu signalen krijgen dat er niet naar omwonenden geluisterd wordt. Wanneer buurtbewoners geen invloed hebben op grote projecten naast de deur overheerst het winstbejag van de projectontwikkelaars. De buurtbewoners zelf worden dan buiten spel gezet.”

Stadspartij raadslid Marjet Woldhuis:

“Het gebeurt te vaak dat er vanachter de collegetafel mooie woorden gesproken worden over rekening houden met bewoners terwijl er in de praktijk weinig van terecht komt.”

Nadat bewoners in december hun bezwaren hadden geuit over het plan voor de Noorderkerk hebben de bewoners en de ontwikkelaar slechts één keer om tafel gezeten, zonder concreet resultaat.

“Ook is nog steeds niet duidelijk hoe het plan er precies uit komt te zien en of dit overeenkomt met de door de wethouder genoemde mix van woningen. Wij willen opheldering van het college over haar rol in deze kwestie en het al dan niet nakomen van de gemaakte afspraken,” aldus Van Duin en Woldhuis.

De fracties van de SP en de Stadspartij vinden het goed dat leegstaande panden worden omgebouwd tot jongerenhuisvesting. Dat biedt volgens de partijen voor jongeren een alternatief voor kleine, dure kamers en stopt de tendens dat gezinswoningen verdwijnen.

Van Duin:

“Maar wij willen bij dergelijke projecten meer zeggenschap voor de buurt. Daarom stellen wij voor dat bij alle grote projecten de buurtbewoners worden betrokken en dat ze echte inspraak hebben in wat er in hun buurt gebeurt.”