Stadjers stoppen bouw van flats in stadstuinen

22 juli 2015

Stadjers stoppen bouw van flats in stadstuinen

Na ruim een jaar van strijd en protest tegen flats in stadstuinen hebben buurtbewoners deze week een groot succes geboekt. Vastgoedbaas Bulten mag twee flats van 15 meter hoog niet bouwen. De SP steunt het protest van omwonenden en is blij met deze overwinning.

De flats zouden gebouwd worden midden tussen woningen, monumentale panden en een hofje. Omwonenden en de Bond Heemschut, die zich al langer verzet tegen flats in tuinen, gingen de strijd aan en hebben die gewonnen.

SP-raadslid Mechteld van Duin: “Het is fantastisch dat de gemeente de omwonenden nu in het gelijk stelt. Een jaar geleden ging dat nog wel anders. Deze uitspraak laat zien dat acties van stadjers echt werken!”

Afgelopen tijd kwamen in de hele stad buurtbewoners in actie tegen de steeds groter wordende macht van vastgoedeigenaren. De SP heeft dit verzet van bewoners gesteund en aangemoedigd. Een voorstel van de SP om vergunningen voor het bouwen van flats in tuinen opnieuw te bekijken en in te trekken is onlangs door de gemeenteraad aangenomen.

“Vastgoedbazen willen hun panden op de meest bizarre manieren uitbreiden, zonder daarbij rekening te houden met omwonenden. Wij hebben er keer op keer op gewezen dat de gemeente dat niet mag toestaan en dat buurtbewoners gehoord moeten worden. Dat heeft succes gehad,” aldus Van Duin.

Bulten heeft volgens het Dagblad van het Noorden een schadeclaim ingediend bij de gemeente. Van Duin:

“Eerst moesten buurtbewoners lijdzaam toezien hoe vastgoedbazen hun buurt verpestten, nu moeten alle stadjers geld betalen. Als Bulten daadwerkelijk wil samenwerken met de stad, zoals hij her en der aangeeft, dan haalt hij die belachelijke schadeclaim van tafel.”