SP: "Richt stichting Thuiszorg voor Stad op"

29 januari 2016

SP: "Richt stichting Thuiszorg voor Stad op"

De SP-fractie pleit voor het oprichten van een gemeentelijke thuiszorgstichting. Deze stichting moet de dienstverbanden van TSN-werknemers die nu vanwege een mogelijk faillissement met ontslag bedreigd worden, overnemen.

Op die manier kan de thuiszorg aan Stadjers en de werkgelegenheid voor werknemers gegarandeerd worden en kan de ontstane onrust en onzekerheid weggenomen worden.

Het Rijk heeft 40 procent bezuinigd op de huishoudelijke zorg. Daardoor zijn veel thuiszorgorganisaties in de problemen gekomen. Dat geldt ook voor TSN, het bedrijf verkeert momenteel in surseance van betaling en kan door een gebrek aan personeel aan 150 Stadjers geen zorg leveren. Mogelijk zullen meer Stadjers de komende week geen thuiszorg krijgen.

Bij het faillissement van Thuiszorg Groningen (onderdeel van Meavita) in 2009, kwamen alle werknemers in dienst van een nieuwe stichting en behielden zij de arbeidsvoorwaarden die ze hadden. De SP vindt dat het stadsbestuur moet leren van de oplossingen uit die tijd.

"Toen wist de gemeente Groningen de continuïteit van de zorg wel te garanderen. Het is een eerste stap om de vermarkting van de zorg te keren. Mogelijke nieuwe zorgaanbieders worden verplicht om eerst personeel van de stichting Thuiszorg voor Stad over te nemen", aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk.

Donderdag pleitte de D66-fractie voor het opzeggen van het contract met TSN, omdat die organisatie haar contractuele verplichtingen niet na komt. Dijk:

“Dat is niet de oplossing en creëert nog grotere problemen. Er gaan weken over heen voordat cliënten zorg van een andere organisatie krijgen, veel thuiszorgwerkers verliezen hun baan en honderden cliënten verliezen hun vertrouwde hulp", aldus SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk.