Huurverlaging FC Groningen ‘idioot’

20 juni 2016

Huurverlaging FC Groningen ‘idioot’

Foto: Rickazio
De SP-fractie kraakte tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad de plannen om de huur voor het stadion Euroborg te verlagen. De gemeente wil de club op deze manier tegemoetkomen zodat het haar verplichtingen in het Topsportzorgcentrum kan voldoen.

SP-raadslid Daan Brandenbarg:

“Nog geen jaar geleden moest er met veel kunst en vliegwerk ook al een regeling voor de FC getroffen worden zodat dit centrum er kan komen. Als het allemaal zo moeilijk is moet je dit als gemeente niet willen.”

De huurverlaging voor FC Groningen kan tot stand komen doordat het stadion 10 jaar langer geëxploiteerd gaan worden.

“De gemeente, als enig aandeelhouder van de NV Euroborg, loopt hiermee dus 10 jaar langer het risico voor het onderhoud”

aldus Brandenbarg.

Het is niet de eerste keer dat de gemeente de FC tegemoet komt, al tijdens de aangaan van de bouw gaf de club aan dat de kosten te hoog waren. De gemeente sprong destijds bij, onder voorwaarde dat de voetbalclub er alles aan deed om financieel gezond te blijven. Vorig jaar nog werd al een regeling getroffen die tot een lening van bijna 6 miljoen aan de club leidde.

Het Topsportzorgcentrum is een nieuw trainingscomplex voor de FC. Volgens de gemeente heeft het centrum nog veel meer voordelen voor zowel top- als breedtesport.

Brandenbarg:

“Volgens de plannen wordt het centrum vooral een trainingscomplex voor de FC, komen er kantoren in en komt er een commerciële zorgaanbieder in. Met een paar vage kreten over breedtesport probeert het stadsbestuur er nog een maatschappelijk sausje overheen te gieten om de lening van ruim 5 miljoen te rechtvaardigen. Maar het is natuurlijk idioot dat de gemeente voor bank speelt voor een paar commerciële partijen en het risico kan lopen.”

Zie ook: