Solidariteit in Selwerd: Met Elkaar Zorgen Voor Betere Huisvesting

17 oktober 2017

Solidariteit in Selwerd: Met Elkaar Zorgen Voor Betere Huisvesting

Foto: Gert Jan

Afgelopen zaterdag zijn SP'ers op pad geweest om huurders van woningcorporatie De Huismeesters in Selwerd te spreken en uit te nodigen voor een huurdersbijeenkomst in Wijkcentrum De Berk. De bijeenkomst wordt door de SP georganiseerd om bewoners een platform te bieden voor het indienen van bezwaar en in gesprek te gaan over verdere plannen.

Aan het begin van dit jaar waren er huurders in de wijk Selwerd die gezondheidsproblemen ondervonden vanwege kou-, vocht- en schimmelproblemen in de woning.  De bewoners gaven tevens aan dat zij de huurprijzen niet of nauwelijks meer konden opbrengen.

In de zomer was er even reden voor felicitatie door een toezegging van de woningcorporatie. De bewoners hebben door zich te organiseren een huurverlaging van 50 tot 70 euro weten te krijgen. De corporatie gaf in gesprekken met de bewoners aan problemen met vocht en schimmel op te willen gaan lossen.

Ondanks huurverlaging en beloofde verbeteringen, blijven we helaas nog steeds klachten ontvangen over de slechte staat van de woningen.

Woningcorporatie De Huismeesters geeft aan dat het voorlopig niet van plan is om woningen te gaan renoveren of isoleren.  Ze laten hiermee een kans liggen om de leefbaarheid in Selwerd te vergroten.

SP-Fractievoorzitter Jimmy Dijk:

"Bewoners in Selwerd hebben recht op goede huisvesting. Gezondheidsklachten vanwege achterstallig onderhoud is volstrekt onacceptabel.  Wij gaan in gesprek met bewoners en maken samen met hen plannen om renovatie en isolatie alsnog voor elkaar te krijgen."

Ongeveer de helft van de gedupeerden hebben al bezwaar ingediend. Hulp nodig bij het maken van bezwaar? Neem dit mee naar de bijeenkomst:

• Kopie huurcontract
  • Bewijs met daarop het huidige huurbedrag

De bijeenkomst vindt plaats in Wijkcentrum De Berk op donderdag 19 oktober en begint om 19:00.