Huurdersfestival heeft Groninger Huurdersverbond als uitkomst

16 juli 2018

Huurdersfestival heeft Groninger Huurdersverbond als uitkomst

Foto: SP

Afgelopen zaterdag kwamen ongeveer 200 huurders bijeen op het huurdersfestival in de Buurt- en Speeltuinvereniging Paddepoel. Het festival werd georganiseerd door de SP-afdeling Groningen die het afgelopen jaar op tal van plekken in actie is gekomen met huurders die problemen hebben met schimmel, tocht, vocht, kou en te hoge huren. De uitkomst van het festival was dat huurders uit vele wijken van de stad zich willen verenigen in één Groninger Huurdersverbond.

Het Groninger Huurdersverbond heeft als doel om op klachten en problemen in buurten af te gaan, huurders te vertegenwoordigen, hen te organiseren en huurders meer zeggenschap te geven. Bijna 50 van de aanwezige huurders hebben aangegeven zich aan te willen sluiten bij het Groninger Huurdersverbond.

Aan het einde van het huurdersfestival sprak SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk zijn steun voor de georganiseerde huurders uit:

“De georganiseerde huurders verdienen een plek. Een plek in hun stad, in hun wijk en in hun straat. Die plek moeten ze opeisen. Dat moeten huurders samendoen. Het oprichten van een Groninger Huurdersverbond is wat ons betreft de volgende stap. De SP helpt hen daar graag bij.”

Foto: SP

Huurders die zich ook willen aansluiten bij het Groninger Huurdersverbond kunnen zich melden bij de SP-afdeling Groningen.

Tijdens het huurdersfestival waren er workshops te volgen waarbij huurders leerden om hun eigen buurt te organiseren, zelf actieposters te maken en waren er activiteiten voor kinderen. Na afloop was er een gezellige barbecue en trad Zanger Richard op.