Bij wie ligt je prioriteit, Lefier?

20 juni 2023

Bij wie ligt je prioriteit, Lefier?

Foto: Robin Reitsema

Geschreven door: Denise Kleberg, Hans de Waard, Hettie van den Berg,

Woede, onmacht en hoop op verbetering. Zomaar een greep uit de gevoelens van een groep huurders die een maand geleden bij het hoofdkantoor van woningbouwcorporatie Lefier stonden. Hun vragen waren simpel: Wanneer worden onze huizen gerenoveerd? Waarom heeft er al zo'n lange tijd geen structureel onderhoud plaatsgevonden? Waarom zitten wij in deze ellende terwijl wij keer op keer aangeven dat er problemen zijn in onze woningen? Nu, een maand later, hebben deze huurders nog steeds niks concreets gehoord. Ondertussen is de gemeenteraad wel uitgenodigd door Lefier en zijn de raadsleden uitgebreid geïnformeerd. Dat is iets wat steekt bij de huurders en vragen oproept over de prioriteiten van de woningcorporatie.

De woningen waar het om gaat staan in de Indische buurt en Paddepoel-Zuid. De bewoners hebben last van onder andere tocht, vocht, schimmel, kou én hoge energieverbruik. Dit doordat vele woningen zeer slecht zijn geïsoleerd en er langere tijd geen goed structureel onderhoud is uitgevoerd. Deze problemen hadden voorkomen kunnen worden. De mensen die in de huizen wonen kunnen immers zelf het beste laten weten wat ze nodig hebben. Daarnaast betalen bewoners keurig hun huur, iedere maand opnieuw. Daarom is het tijd dat huurders meer te zeggen krijgen, te beginnen met een actieve en onafhankelijke huurdersvertegenwoordiging en uiteindelijk met een democratisch geleide woningbouwvereniging.

De huurders hebben ondertussen niet stilgezeten en zijn samen met de SP in actie gekomen. Vanuit verschillende straten en buurten zijn mensen opgestaan met een gezamenlijk doel: Gezonde huizen in een leefbare omgeving. In de gemeenteraad hebben zij hun verhaal gedaan wat de raadsleden en wethouder niet onberoerd lieten. Verschillende keren stonden zij bij Lefier op de stoep om te vragen hoe het nu zit. Lefier blijft ondertussen de problemen niet structureel op te lossen. Mondeling hebben de huurders gehoord dat hun woningen in 2026 aan de beurt zijn. Maar zwart op wit krijgen ze niets. Wie wel helemaal op de hoogte zijn gebracht van de plannen en uitdagingen van Lefier zijn de raadsleden van de gemeente Groningen. Bij een werkbezoek kregen zij alle ruimte voor vragen en opmerkingen onder genot van een kopje koffie en een koekje. De gastvrijheid van Lefier is inspirerend, maar waarom is deze behandeling en omgang er niet voor huurders? Waarom wordt er nooit mét maar alleen óver hen gesproken? Deze betrokken huurders zouden de eerste
gesprekspartner van Lefier moeten zijn en zij verdienen zeggenschap over de woningen die zij huren.

Bewoners van de Indische buurt en Paddepoel Zuid verwachten geen wonderen. Natuurlijk lukt het niet om de woningen vandaag of morgen te renoveren en alle problemen op te lossen. Zoiets kost tijd. Er moeten altijd keuzes en afwegingen worden gemaakt. Die moeilijke keuzes kunnen echter het beste gedeeld worden met de mensen over wie het gaat. Dan kan er wederzijds vertrouwen en begrip ontstaan. Zo bouwen we aan schone, veilige en leefbare straten en buurten waar bewoners trots op zijn.

Denise Kleberg en Hettie van den Berg zijn beide huurders bij Lefier. Hans de Waard is gemeenteraadslid in Groningen namens de SP.