Gratis openbaar busvervoer? Doen!

15 januari 2020

Gratis openbaar busvervoer? Doen!

Wie al langer gebruik maakt van het busvervoer in de gemeente Groningen en de omliggende regio zal gemerkt hebben dat vooral tijdens de spitsuren steeds meer mensen gebruik maken van deze vorm van openbaar vervoer. Ook wordt er steeds meer gefietst of gewandeld. Dat is heel mooi. Busvervoer, fietsen, wandelen neemt veel minder ruimte in beslag dan automobilisten. Minder auto’s betekent minder asfalt en dat komt de leefkwaliteit in wijken, buurten en dorpen ten goede. Vooral nu de bussen steeds meer elektrisch worden, wordt de luchtkwaliteit beter en vermindert de CO2-uitstoot.

Goed openbaar vervoer maakt het mogelijk voor mensen die niet zo gemakkelijk op de fiets stappen of financieel niet in staat een auto op de weg te houden, toch de binnenstad te bezoeken. Of familie of vrienden te zien, naar de bioscoop te gaan, het ziekenhuis te bezoeken of de natuur in te gaan.

Wil de bus (weer) het vervoersmiddel voor iedereen worden dan zijn verbindingen tussen wijken, dorpen en buurten noodzakelijk. Waar veel bushaltes het mogelijk maken om dicht bij huis in en uit te stappen. Korte snelle routes voor de haast hebbende mens, en door de woonbuurten slingerende lijnen voor de  passagiers die wat meer tijd hebben.

In de gemeenteraad van Groningen is er gesproken over verdere verbeteringen in onder andere het openbaar vervoer voor de komende tientallen jaren. Vooral de verbeteringen in het busvervoer met professionele chauffeurs speelt een belangrijke rol. De SP-fractie heeft van het gemeentebestuur de toezegging gekregen dat de voor- en nadelen van gratis busvervoer op een rij worden gezet.

De SP is van mening dat het gebruik van de bus nog meer mogelijk gemaakt moet worden. Dan kan door wijken, buurten en dorpen van goed busvervoer te voorzien maar vooral ook door gratis openbaar vervoer mogelijk te maken. Dan is de bus helemaal een goed alternatief voor de auto. En te meer daar al een fors deel van de busgebruikers (studenten) nu  toch al gratis reist. Varianten op gratis zijn natuurlijk het onderzoeken waard: bijvoorbeeld het gratis vervoer tijdens de daluren, in het weekend of in de vakantieperiodes.

Wat betreft de kosten: als meegerekend wordt wat gratis openbaar vervoer bespaart in wegen aanleg en onderhoud, vermindering van het aantal verkeersongelukken, opbrengst van een schoner en aangenamer leefklimaat en wat het oplevert aan werkgelegenheid, dan zal het met die kosten wel loslopen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.