Initiatiefvoorstel SP overgenomen door college

17 oktober 2013

Initiatiefvoorstel SP overgenomen door college

Het college van burgemeesters heeft het initiatiefvoorstel ‘Anders en beter, om sociaal te blijven’ van de SP overgenomen. In het initiatiefvoorstel vraagt de SP aan het college een radicaal andere organisatievorm te onderzoeken voor de gemeentelijke zorg- en welzijnstaken.

De partij wil af van de versnipperde uitvoering door veel verschillende organisaties en gemeentelijke diensten en in plaats daarvan vijf stadsdeelstichtingen oprichten die over het totale gemeentelijke zorg- en welzijnsveld gaan.

De SP constateert dat er in Groningen met veel inzet en betrokkenheid gewerkt wordt aan een stad waarin iedereen volwaardig kan deelnemen aan het sociale leven, maar wijst ook op een aantal knelpunten in de uitvoering. Onder andere het grote aantal organisaties, de geringe invloed van bewoners en het snel wisselen van werkers in de wijken.

Met de overheveling van landelijke zorgtaken naar de gemeenten en de dreigende grote bezuinigingen in aantocht is de SP van mening dat het hoog tijd is voor "een radicale koerswijziging in de organisatie van het gemeentelijke welzijns- en zorgbeleid. Met pappen en nathouden leveren we onze sociale stad uit aan een koude sanering als gevolg van de aanpak van de Haagse rekenmeesters", aldus de notitie.

De SP heeft eerder al haar voorstel toegestuurd aan onder andere wijkorganisaties, welzijns- en zorginstellingen en buurthuizen, met verzoek erop te reageren. Naar aanleiding daarvan is er een drukbezochte discussieavond georganiseerd met betrokkenen.

Zie ook: