Raad voor betere bewoners- en reizigersinspraak OV

29 mei 2014

Raad voor betere bewoners- en reizigersinspraak OV

Een meerderheid van de gemeenteraad stemde woensdag voor een SP-motie om bewoners en reizigers beter te betrekken bij wijzigingen van buslijnen en verplaatsing van bushaltes. Alleen de PvdA stemde tegen. De SP-fractie diende de motie in omdat steeds meer bewoners en reizigers zich beklaagden over het gebrek aan inspraak over het openbaar vervoer.

Afgelopen jaar heeft de SP samen met bewoners actie gevoerd met bewoners uit de Hortusbuurt, de Oranjewijk en de Oosterparkwijk. Door middel van petities zoals "Blijf van mijn lijn 5" en "Lijn 4 hoort hier", die door honderden bewoners werden getekend. Maar ook door een bewonersavond te organiseren met Oosterparkbewoners om alternatieven te bedenken om vervolgens met een volle GADO-bus de handtekeningen en alternatieven aan de wethouder aan te bieden. Tegen de wil van de SP en de bewoners in werden lijn 4 en 5 toch opgeheven.

Om meer en betere inspraak over het OV te organiseren, opende de SP dinsdag haar eigen OV-inspraakbureau in de opgeven bushalte aan de Nieuwe Kerk. SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

"Wederom spraken wij veel bewoners die zich slecht gehoord voelen bij wijzigingen van het OV. Vooral ouderen voelen zich geïsoleerd door de verslechtering in hun buurt of wijk".

Zeker gezien het voornemen van het nieuwe stadsbestuur om alle bussen van de Grote Markt te schrappen, is de SP tevreden met de aangenomen motie om de inspraak van bewoners op het OV te verbeteren. De SP zal dit de komende tijd nauwlettend in de gaten houden.