SP feliciteert bewoners Schildersbuurt met succes

13 maart 2015

SP feliciteert bewoners Schildersbuurt met succes

Foto: SP Groningen

Donderdag 12 maart organiseerde de SP een bewonersavond in de Schildersbuurt over het onderzoek dat zij daar hebben gehouden. De avond werd geopend met het feliciteren van actieve bewoners met hun behaalde succes in de buurt.

Na maanden inzet voor de leefbaarheid in de buurt door verzet tegen 'optoppingen' heeft Groningen nieuw beleid dat bouwvergunningen strenger toetst. Ook kregen zij de eerste versie van het rapport Bewoners Schildersbuurt aan het woord met de resultaten van het onderzoek.

SP-raadslid Mechteld van Duin presenteerde vervolgens de resultaten en legde de conclusies en aanbevelingen van de SP voor aan zo'n 20 bewoners. De buurtbewoners stelden vragen, gaven commentaar en kwamen met aanvullende ideeën voor de aanbevelingen.

Foto: SP Groningen

Zo vinden zij dat de gemeente bij een vergunningaanvraag moet toetsen hoe de aanvrager de omwonenden informeert over de bouwplannen. Ook kwam naar voren dat ontwikkelingen in de wijk, zoals het plaatsen van bankjes of het aanleggen van een veldje, door de bewoners vormgegeven moet worden. Kortom: meer zeggenschap voor de buurt.

De bewoners waren eensgezind positief over het rapport: zij kunnen zich goed vinden in de conclusies en aanbevelingen. Vastgoedbazen hebben te veel macht gekregen en de gemeente moet hier in het belang van alle bewoners tegen optreden. Van Duin sloot af met de mededeling dat de opmerkingen over het onderzoek in een apart hoofdstuk aan het rapport toegevoegd worden en aan het stadsbestuur worden voorgelegd.